Am aflat acum două zile despre greva de la o întreprindere din Arad, Astra Rail Industries. Știam că pe vremuri, în timpul socialismului, Arad era celebru pentru fabrica de vagoane Astra, care producea și ramele de la  metrou. In 1989 se numea Intreprinderea de vagoane Arad, IVA.

                Scurt istoric. Sunt mai multe ”Astra”care fac vagoane

După 1990, IVA devine societatea comercială pe acţiuni „S.C. ASTRA Vagoane Arad S.A.”, care preia integral patrimoniul IVA. Societatea cuprinde două fabrici, una de vagoane de călători şi cealaltă de vagoane de marfă. Noul stat capitalist și-a luat mîna de pe amîndouă, lăsate să se descurce cum vor ști. O vreme s-au descurcat. Pînă la venirea la putere a Convenției Democratice.  În 1998 cele  două fabrici se separă complet. Cea de vagoane de călători devine „S.C. ASTRA Vagoane Călători S.A. –Arad”. Obiectivul de activitate: fabricarea şi vânzarea de vagoane călători, vagoane de metrou, boghiuri, componente vagoane. A fost o perioadă de mari dificultăţi, datorită lipsei comenzilor şi datoriilor, adusă aproape de faliment petru a putea fi cumpărată pe nimic A fost cumpărată de afaceristul Valer Blidar.

Cealaltă fabrică, cea de vagoane de marfă are o altă istorie, mai complicată.  A uncționat sub numele de Astra Vagoane Arad SA, a foct cumpărată în 1999 de firma americană de material rulant Trinity Industries Inc. cu 50 milioane dolari. În anul 2006, grupul Trinity Industries vîndut afacerea  companiei IRS (International Railways Systems), cu sediul la Luxemburg deținută de omul de afaceri Cristian Burci. Acest Burci a cumpărat și fabrica de vagoane de la Caracal. A reușit să falimenteze ambele întreprinderi iar în 2012 le-a vîndut unui investitor german.  Neamțul le-a vîndut unei multinaționale americane, Greenbrier (https://www.stiripesurse.ro/astra-vagoane-arad-a-fost-cumparata-de-americani_1157656.html) în 2016.

Deci acționariatul de la Astra Rail industries este în SUA, undeva prin Oregon (https://investors.gbrx.com/) Este amuzant ce paradă de etică și de responsabilitate socială face această multinatională (https://www.gbrx.com/about-us/corporate-responsibility/) . Salariații din Arad și Caracal au altă versiune.

                Care a fost picătura care a umplut paharul

Astă toamnă compania s-a confruntat cu criza forței de muncă. A căutat muncitori pentru fabrica din Arad, care să muncească mult pe bani puțini și nu i-a găsit. Dde aceea a adus sudori indieni – vreo sută. Nu știu ce contract a făcut cu ei privind costul biletului de avion ( https://www.transilvaniabusiness.ro/2018/09/11/muncitori-indieni-angajati-la-fabrica-de-vagoane-astra-rail-industries-din-arad)

Cert este că în primele zile din mai indienii au aflat că prețul biletului de avion le va fi imputat din salariu. Muncitorii indieni au refuzat să intre la program. „Oamenii s-au trezit că, după o lună de muncă, au fost plătiţi cu sume cuprinse între 2 (doi) lei şi 50 de lei. Cum să trăieşti cu banii ăştia până la următorul salariu? Indienii au fost ajutaţi de colegii lor români, care le-au adus de acasă de mâncare, dar situaţia a mocnit până joi dimineaţa, când indienii au refuzat să mai meargă la muncă”. Mai mult, Astra Rail ar fi decis şi să le reducă salariile angajaţilor din India.

Și acum vine partea frumoasă.

Angajaţii români s-au solidarizat cu colegii lor indieni şi, joi dimineaţa, au părăsit bancurile de lucru. Ulterior, s-au încolonat şi au marşăluit spre birourile fabricii. Și și-au dat seama că și ei au de făcut reproșuri ștabilor de la birouri. „Am solicitat majorări salariale. Conducerea a decis să ne crească salariile cu procentaje infime, între 2 şi 5 la sută. Aceste majorări nu acoperă nici măcar inflaţia. Ni s-a spus să aşteptăm până când se închide anul fiscal în Statele Unite ale Americii, de unde este firma. Păi noi trăim în România, unde anul financiar se închide în martie. Ce avem noi cu America? Vrem salarii mai mari, să simţim şi noi că au crescut, nu doar să acoperim creşterile de preţuri”, a mai spus un angajat al fabricii.        În faţa greviştilor a apărut şi liderul de sindicat Ionel Rusu, cel care reprezintă interesele angajaţilor. Acesta le-a transmis protestatarilor faptul că propunerea de majorare cu procentaje mici nu va mai fi pusă în practică şi că urmează noi runde de negocieri. „Liderul de sindicat este compromis, chiar dacă este plătit din banii angajaţilor.”

https://www.cotidianul.ro/proteste-la-fabrica-de-vagoane-astra-rail-industries-din-arad/

 

                                       Greva a continuat și vineri

cînd s-a petrecut ceva și mai frumos: cu greviștii de la Arad s-au solidariat și muncitorii de fabrica de vagoane Astra Rail din Caracal, scrie Mediafax. Oamenii spun că vor refuza să intre la lucru şi de luni dacă nu vor primi o creştere salarială de cel puțin 10%.. Muncitorii de la Astra Rail, din Caracal, care erau în tură de dimineaţă, au refuzat să mai intre în fabrică.
„Salariile sunt foarte mici. Avem 2.090 de lei brut, iar venitul net este 1.200-1.300 de lei pe lună, ca sudori sau lăcătuşi. Am decis ca azi să nu mai intrăm în fabrică. Vremea nu a fost tocmai prietenoasă cu noi, pentru că a plouat, dar am rezistat. Am fost 120-130 de angajaţi. Aşteptăm şi colegii din tura după-amiază să se alăture acestui protest”, a spus Cristi Ciurică, angajat al fabricii Astra Rail din Caracal. Oamenii spun că vor refuza să intre la lucru şi de luni dacă nu vor primi o creştere salarială de minimum 10%.
„În timpul protestului a venit directorul fabricii la noi şi ne-a promis o creştere de 10%. Aşteptăm ca luni să fim chemaţi să semnăm noile contracte, în caz contrar vom face din nou protest”, a mai spus Ciucă.

Nici aici liderul de sindicat nu a fost de vreun folos. Angajații lui căci nu le mai reprezenta interesele. „Pentru acest protest ne-am organizat singuri, pentru că avem un lider de sindicat care nu ne reprezintă. Nu a dus niciun fel de negocieri cu conducerea fabricii. Am vorbit cu el în această dimineaţă şi ne-a spus că îşi va da demisia. Dacă nu îşi va depune demisia, atunci ne vom retrage noi din sindicat şi vom face altă formaţiune. Deja avem un lider care să ne reprezinte”, a precizat angajatul.

La Arad, aproximativ 300 de angajați ai fabricii de vagoane Astra Rail Arad au oprit lucrul, pentru a-și arăta nemulțumirea cu privire la faptul că salariile nu le-au fost majorate, așa cum au solicitat. Angajații au solicitat o creștere a salariilor cuprinsă între 30 și 40 la sută, însă negocierile cu conducerea societății nu au avut, deocamdată, succes.
https://www.cotidianul.ro/proteste-la-fabrica-de-vagoane-astra-rail-industries-din-arad/

De vineri 10.05.2019, angajații fabricii de vagoane Astra Rail Industries din Arad au intrat în grevă și au pichetat clădirea de birouri a companiei Greenbrier, care deţine Astra Rail Industries. Conform celor declarate de protestari, totul a început încă de miercuri, când angajații indieni au primit, în jurul orei 13, plicurile cu salarii, iar sumele erau cuprinse, în cazul unora cu minus, adică au creditat firma Astra Rail Industries cu 500 de lei, iar cei mai fericiți dintre ei aveau venituri între 1 leu şi 50 de lei. Aceste salarii ale angajaților indieni au fost decise de către conducerea companiei ca urmare a faptului că trebuia să le rețină costul biletelor de avion folosite de aceștia să ajungă la Arad, fără consimțământul lor. Angajaţii de la Astra Rail Industries au declarat că-şi continuă greva, pe termen nelimitat, și că, în lipsa unui lider de sindicat, au elaborat o serie de revendicări. Actualul lider de sindicat din Astra Rail Industries, Ionel Rusu, nu le mai reprezintă interesele, în sensul în care se simt înşelaţi în negocierile pe care le-a inițiat cu conducerea fabricii. Acesta negociase cu conducerea fabricii majorarea salariilor cu un procent de 20%, începând cu data de 1 mai, dar conducerea fabricii a aprobat o mărire de salariu de 5%, pentru perioada cuprinsă între lunile mai şi septembrie. Angajaţii de la Astra Rail Industries sunt nemulțimiți de salarizarea proastă şi de modul în care sunt trataţi de către conducerea companiei. Acestora li s-a cerut în mod continuu să efectueze ore suplimetare, iar dacă refuzau erau mutați în alte secții. Inclusiv în zilele de sărbătoare, prima zi de Paște sau a doua și 1 mai aceștia au fost chemați la muncă. Din punct de vedere a orelor de muncă, există multe probleme la acestă fabrică, în sensul în care, mulți angajați lucrează sâmbăta și duminica fără a beneficia de zilele libere conform legii. În aceste cazuri, Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad ar trebui să verifice orele de muncă, mai exact, cronosul cu orele de muncă al fiecărui angajat. Greviștii au mai declarat că autoritățile statului au fost mituite să închidă ochii la multe nereguli din această unitate economică, mai ales din punct de vedere al condițiilor de muncă. Directorul fabricii și-a exprimat dorința ca în data de 10.05.2019, să organizeze o întâlnire în hala mare cu toți angajații din fabrică, dar astăzi era plecat la București și nimeni nu a venit să vorbească cu greviștii, iar aceștia erau foarte supărați că au fost mințiți.

                Poziția noastră

Nu poate fi decît una singură. Solidaritate cu muncitorii de la Greenbrier. Și de la Arad și de la Caracal. Ei au demonstrat că există solidaritate nu numai între ei, ci și cu proletarii ceilalți.  Partidul Socialist Român este un partid al clasei muncitoare. Organizația noastră din Arad va urmări cu atenție evoluția evenimentelor. Vom analiza ce putem face practic mai mult decît o simplă solidarizare în vorbe. Oricum, unul din principiile noastre este ”La muncă egală, salarii egale”. Trebuie cumva oprită goana după sclavi ieftini a companiilor multinaționale. Să plătească oamenii ca la ei in Oregon, dacă tot se laudă cu umanismul lor. Mai că îți vine să crezi că Greenbrier sunt binefăcătorii omenirii…

 

Articol scris de Gheorghiță Zbăganu

Gheorghiță Zbăganu

Gheorghiță Zbăganu este doctor în matematică, profesor universitar, membru în Biroul Executiv al Partidului Socialist Român.

Vizualizari: 6893 ,

Comentariile sunt suspendate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Socialistul pe Facebook